Skip to main content

Så skal vi have fat i noterne fra det tredje foredrag jeg var til, ved Marketing Camp 13: “20 tips til effektiv linkbuild” som blev præsenteret af Mikkel deMib. Det var ikke så svært at vælge foredraget med Mikkel. Dels er linkbuilding en svær disciplin at mestre og der er altid nyt at lære, og dels var jeg tilpas nysgerrig til at se Mikkel live, når man nu indtil videre kun “kender” ham fra Twitter, G+ osv. For ingen kan vel være i tvivl om, at han i den grad har formået at brande sig selv som noget specielt, både hvad angår tøjvalg, men naturligvis specielt fagligt.

Og han skuffede da heller ikke. Hverken med sit tøj, hvor han troppede op i sit røde jakkesæt, men heller ikke med det faglige, hvor han også lige fik givet et råd om at afprøve et link på en konkurrent hvis man var i tvivl om værdien af linket. Så kunne man jo altid fjerne det bagefter hvis det skadede konkurrenten… 🙂

Mikkels foredrag var som sagt mit tredje på dagen, og efterfulgte “AdWords for nørder” med Frank Hellerup Madsen og “Dos and donts og myter i SEO” med Thomas Rosenstand.

De fire oplæg jeg var til var:

  • ”AdWords for nørder” med Frank Hellerup Madsen
  • ”Do and dont og myter i  SEO – visk tavlen ren” – med Thomas Rosenstand
  • ”20 tips til effekt linkbuilding” – med Mikkel deMib
  • ”20 tips til din webtekst baseret på erfaring fra 300 A/B tests” – med Michael Aagaard

20 tips til effektiv linkbuilding – Mikkel deMib

Noterne er taget mens Mikkel snakkede og kan derfor være ufuldstændige. Finder du deciderede fejl, så gør mig opmærksom på dem. HUSK: Det er kun noter og gengivelser af hvad Mikkel fortalte på dagen. Noterne er udelukkende udelukkende udtryk for de erfaringer Mikkel har opbygget gennem sit arbejde med SEO.

Tip #1: Brug Google

Når du skal finde sider der vil være relevante at få links fra, for at ranke på et bestemt keyword, så brug Google til at søge på keywordet. De resultater der kommer op der, er de sider Google vurderer som de bedste på søgeordet og dermed også meget relevante for dig at få links fra.

Tip #2: Links fra konkurrenter

Brug XENU til at finde sider der linker til dine konkurrenter, men hvor linket er dødt, enten fordi din konkurrent ikke har fjernet siden, har skiftet domæne, eller måske ikke længere eksisterer. Husk at markere “Check external sites” i XENU og kig efter statusen “No such host”.

Tip #3: Netnationen

Netnationen.dk kan du bruge til at finde gode danske sites med en solid PR. Deres lister bygger på deres egen tracker og er derfor langt fra fuldstændig, men du kan stadig finde guldkorn.

Tip #4: Tools

Brug Link Juice Thief fra linkresearchtool.com til at finde sider som får links fra andre stærke sider linker til.

Tip #5: AdWords “Rapporten placering”

Bruger du AdWords og benytter dig af Displaynetværket, kan du under “Rapporten placeringer” se på hvilke sider dine annoncer med de keywords du gerne vil ranke på, performer godt. De sider kan også være gode at få links fra.

Tip #6: De basale links

Husk at bruge de basale måder at linke på, bl.a. vha. det netværk, venner, investorer, medarbejdere, familie. Find relevante brancheorganisationers hjemmesider og gør også brug af linkkataloger som Seocompany.ca/pagerank/pr/toolbar-directory-page-rank.php og Linkkataloger.dk/dansk ligesom du også skal huske at lave også profillinks. Det handler om have så naturlig en linkprofil som muligt og husk: Under 1% af verdens websites har links fra mere end 100 unikke domæner.

Tip #7: Foredrag

Hold foredrag, hvor du bliver præsenteret på værtens hjemmeside og/eller i andet materiale dem der er vært for foredraget laver.

Tip #8: Brug forskellige links

Sørg for at bruge mange forskellige typer links. Både nofollow, links uden keyword og links med forskellige tekster er vigtige dele af optimal linkbuilding.

Tip #9: Konkurrencer

Lav konkurrencer fordi de er gode til at skabe viral omtale og dermed endnu mere naturlig linkbuilding. Konkurrencer skaber trafik, er rigtig gode til sociale medier, og giver et hav af muligheder som f.eks. at lave widgets som folk hurtigt kan indlejre på deres egen hjemmeside. Konkurrencen behøver ikke være svær at deltage i, nærmest tværtimod. Gør det så nemt som muligt at deltage.

Find ud hvilket keyword konkurrencen skal ranke på, lav en god url, noget godt kampagnemateriale og reklamer alle de steder du kan. Og når konkurrencen så er slut, så laver du din landingpage eller domæne om til en ny og keyword-optimeret side med relevant og konverterende indhold.

Tip #10: Pressemeddelelser

Foretage nogle undersøgelser, fordi medierne godt kan lide dem. Specielt hvis de har et overraskende resultat. Husk at bruge keyword hvor det giver mening f.eks. i overskriften, i teksten og på interne links. Referer til yderligere materiale f.eks. grafer, statistik osv. Udsend det i HTML, og husk at arbejde med SEO, PR optimering og distribution.

Tip #11: Gen-publicering

Du kan publicere artikler andre tidligere har haft på deres website men som de af en eller anden grund har fjernet, f.eks. som når Microsoft fjerner artikler fra deres site. Find ud af hvem der linkede til artiklen og skriv til dem og fortæl dem, at de kan linke til din artikel i stedet.

Tip #12: Infographics

Infografikker er super gode til at tiltrække links. Men de skal være af super god kvalitet som f.eks. disse: Fra borgmestervalget i London og coolinfographics.com.

Tip #13: Widgets

Widgets bygget i HTML så de er lige til at implementere på andres websites er rigtig gode. Byg den op i tre dele: Header, body og footer. Tilføj link til dit site i footeren og byg den således at DU kan styre linkteksten så du på den måde kan lave forskellige linktekster på de sites der bruger widgetten.

Tip #14: Push Button SEO

Push Button SEO er ovre i den mørke del, hvor SEO sker vha. af et “tryk på én knap”. Som med alt andet, så er målet her at få en så naturlig linkprofil som muligt, så lad være med at misbruge f.eks. en service som SEnukeXCr, men brug den til at skabe en del af hele din linkprofil. Det nytter jo ikke noget med 100 spamlinks, mod 1 godt link.

Tip #15: Opbyg eget blog netværk

At opbygge sit eget netværk af blogs giver dig mulighed for at større kontrol over både selve linksene men også linkteksterne naturligvis. Det tager tid at opbygge et godt blog netværk og sørg for at skrive gode indlæg.

Tip #16: Fake personas

Ved at lave fake personas, kan du lave “personer” der kan linke til dit indhold fra forskellige steder. Det kan væres “deres egne” sites, deres social media profiler, forumprofiler mm. Der er to niveauer af fake personas: Meget detaljer – hvor navn, baggrund, familie, venner, job, daglige rutiner, likes/dislikes, billeder, mål i livet og egne sociale profiler er med til at skabe en ret kompleks persona. Og så den “hurtige” hvor man laver en biografi og et foto og primært bruger personanen på Twitter og andre steder hvor det er nemt at automatisere indhold.

Brug proxies/VPN så de er bedre skjult, og brug forskellige værktøjer så som morphthing.com (Til billeder af personaen), TweetAdder, Plugg.io, HootSuite, IFTTT, ScrapeBox (automatiske kommentarer på dine blogs).

Husk aldrig at linke med “grå” links til dine moneysites.

Lav linkpyramider, hvor du har dit moneysite på toppen og i bunden er de hurtige og mindst værdifule sites. Link aldrig nedad i pyramiden eller på tværs, kun opad. Dit moneysite er niveau 4, og er det eneste niveau du skal bruge Googles produkter på. Brug dem ikke på niveau 1-3.

Tip #17: Sociale medier

Sørg for at sprede dine aktive på de sociale medier så bredt som du kan. Bruge både Facebook, Twitter, Google+, Tumblr, YouTube, Pinterest og andre sociale medier der måtte være relevante. Køb High Profile Author Links.

Tip #18: Plugins med backlinks

Lav gode plugins til WordPress, og lav dynamiske links i pluginnets footer i fase 2.

Tip #19: Afprøv backlinks på konkurrent

Er du i tvivl om et link vil være skadeligt for dig, kan du afprøve det på en konkurrent. Så vil du se om det virker. Husk at fjerne det efterfølgende.

Tip #20: Linkbait

Provokér, inspirér og forær ting væk. Det er alle gode måder at lokke andre til at linke til dit site på. Alle links er gode links, hvis vi ser bort fra udgående links til “dårlige” sites. De kan være skadelige.

Provokationer, fede tools, spændende nyheder og morsomheder er alle gode måder at opnå effekt med linkbait. Yderligere kan du læse en bog der hedder “Positioning” (Fik ikke forfatteren med, så hvis der er en der ved hvem forfatteren er, så skriv det meget gerne i en kommentar 🙂

Lidt ekstra

Yderligere hjælp til linkbuilding kan du finde på bl.a. https://pointblankseo.com/