Det fjerde og sidste foredrag jeg “lagde ører til” til Marketing Camp 2013, var et foredrag med en enormt energisk og engageret Michael Aagaard. I ved, “ham der med teksterne”. Ikke alene er han pisse dygtig, han har også en enorm energi når han taler og som han selv siger, så brænder han så meget for det han laver, at han næsten ikke kan stoppe med at tale om det, og næsten ikke kan få sagt tingene hurtigt nok.
Men det gik ikke for stærkt og han stoppede ikke før uret ramte 60 minutter, og lidt til, og så var man blevet en hel del klogere på hvad det rent faktisk vil sige at arbejde med tekst på nettet. Noget der kan virke så simpelt, kan pludseligt virke noget sværere når man ikke tænker sig om og ikke kan forstå hvorfor det man skriver, ikke lokker flere til butikken.
Desværre var der enkelt af hans 20 tips jeg ikke fik med, men det kan du forhåbentligt live med og stadig få stor gavn af de 19 andre. Hvem ved, måske Michael selv kommer forbi og minder os om hvad tip #4 nu var for noget 🙂
Jeg var til i alt fire oplæg til Marketing Camp 13:
- ”AdWords for nørder” med Frank Hellerup Madsen
- ”Do and dont og myter i SEO – visk tavlen ren” – med Thomas Rosenstand
- ”20 tips til effekt linkbuilding” – med Mikkel deMib
- ”20 tips til din webtekst baseret på erfaring fra 300 A/B tests” – med Michael Aagaard
20 tips til din webtekst – Michael Aagaard
Dette indlæg er udelukkende noter jeg har taget under foredraget med Michael Aagaard. Michael har ikke i nogen form haft indflydelse på indholdet på anden måde, end via hans foredrag. Er der deciderede fejl, så skriv en kommentar så jeg kan få det rettet. God fornøjelse.
Tip #1: Det er ikke altid de største ændringer der giver de største konverteringer
Husk nu at test. Mavefornemmelse er en ting, men du ved reelt ikke om det du regner med giver den største positive ændring i konverteringen. Måske det går lige modsat.
Tip #2: Optimer beslutninger og handlinger, ikke websider og tekst
Du er ikke ude på at få en reklamepris, men på at få øget konverteringen på det salg eller anden handling du gerne vil have dine brugere til at foretage. Hvad betyder det at din tekst er kedelig, hvis den konverterer 30% bedre end den lidt sjovere tekst?
Tip #3: Din webtekst er et middel, ikke et mål
Det er ikke et mål i sig selv, at skrive en flot, lækker, sjov og interessant tekst. Det er et middel. Hvad vil du med din tekst? Du vil højst sandsynligt sælge, ikke?
Tip #4: …
Ja sådan kan det gå nogle gange. Jeg må bare tillægge Michael æren for at jeg ikke fik 4’eren med, han var åbenbart for spændende at høre på.
Tip #5: Gå ud fra, at ingen har lyst til at gøre det man vil have dem til
Hvis du regner med at alle, helt af sig selv, meget gerne vil gøre det du vil have dem til, helt uden at du skal overtale dem, så arbejder du ikke rigtigt med din tekst. Hvis du derimod tager det modsatte udgangspunkt, tvinger du dig selv til at tænke meget mere over hvad du skriver.
Tip #6: Klarhed og relevans er konge
Undlad at skrive som om du går efter en reklamepris. Skriv klart og tydeligt, så den besøgende ikke skal til at oversætte og tolke dit budskab. Budskabet skal kunne forstå med det samme.
Tip #7: Start med at spørge dig selv spørgsmål
Når skal skrive en tekst, kan du bruge en teknik hvor du stille dig selv spørgsmål. Hvorfor kunne mine kunder finde på at sige ja? Hvorfor kunne de finde på at sige nej? Hvad skal mine potentielle kunder vide for at sige nej? Hvad skal jeg fokusere på for at formidle mit budskab? Hvordan skriver jeg den bedste webtekst? Osv osv.
Tip #8: Brug ordet “få” flittigt mens du skriver dine tekster
Ved at bruge ordet “få” mens du skriver, flytter du dit fokus over på hvad dine kunder får ud af dine produkter eller din service.
Tip #9: Find ud af hvad der er vigtigt, for dine potentielle kunder
Undersøg målgruppen så du ved hvem du snakker til. Hvad er vigtigt for målgruppen?
Tip #10: Skriv til mennesker, optimer til robotter
Du skrive til mennesker, men du skal optimere til robotter. Hvis ikke du optimerer til søgerobotterne, får du ingen trafik og uden trafik ingen konvertering.
Tip #11: Glem alt om “Keyword density”
Der var engang hvor udtrykket “Keyword density” var det alle havde fokus på, når de skulle skrive tekster. Brugte du det ord du ville ranke på mest i en tekst, havde du bedre chancer for at ranke godt. Det holder ikke i dag. Sørg for at variere dit ordvalg. Brug relaterede ord, grammatiske variationer og synonymer.
Tip #12: Udnyt longtail søgninger
Brug “Google suggest” til at finde longtail søgninger du kan ranke på.
Tip #13: Giv dine potentielle kunder svar
Lav en FAQ eller lignende, for på den måde at ranke på de spørgsmål der søges på i Google.
Tip #14: Beslutningsprocessen starter i SERPS
Husk at bruge dine titles, descriptions og snippets, så du sælger dig selv i søgeresultaterne. Det nytter jo ikke noget at ranke højt, hvis ikke den søgende kan se hvad siden kan tilbyde ham/hende.
Tip #15: Brug Google+ og forberede dig på Author Rank
Sørg for at få oprettet en Google+ konto, så du kan fortæller Google at dit site faktisk er dit og det du skriver rent faktisk er dig der skriver det og dermed dig der ved noget om det. På den måde forbereder du dig på Author Rank når det for alvor tager sit indtog i Danmark.
Tip #16: Sørg for, at dine potentielle kunder kan læse din webtekst
Sørg for at designet på dit site støtter op om teksten. Men lad være med at have mere fokus på design end på teksten. Hvad nytter et fedt design, hvis det er umuligt at læse det der står? Skal jeg knibe øjnene sammen, eller fokuserer helt vildt meget på teksten, fordi den er skrevet med en for lille skrift, eller fordi linjerne er for lange, eller afsnittene lige så, så køber jeg højst sandsynligt ikke noget hos dig.
Tip #17: Pluk de lavthængende frugter først
Hvorfor ikke gå efter de steder hvor du kan optimere mest hurtigst? Sådan noget som formularer, overskrifter og knapper er typisk nogle af de steder hvor det er nemmest at optimere.
Tip #18: Bed om det rigtige på det rigtige tidspunkt
Pas på med at forsøge at presse den besøgende til at tage stilling til noget for tidligt i processen. Hvis den besøgende ikke er klar til at købe, så lad være med at vise en kæmpe “Køb nu” knap, men varm i stedet mere op til salget.
Tip #19: Der findes ingen universelløsning
Der findes ikke én måde at gøre tingene på. Alt afhænger af modtageren som er forskellig på tværs af platform, website, service og produkt.
Tip #20: Test dine “optimeringer” rent faktisk er en optimering
Lad nu være med at stole blindt på din mavefornemmelse. Vil du virkeligt basere din forretning på hvad du TROR er det rigtige, eller det du VED er det rigtige? Måske virker flere forbedringer på en landingsside samtidig ikke, måske er det netop det der skal til.
Ekstra: No go ord
Undgå ordene “køb”, “bestil” og “klik her” i dine tekster.