Skip to main content

For et par uger siden, var jeg for første gang til Marketing Camp. Og hvor var det fedt. Det var fedt med så meget viden spred ud på 8 timer og det var fedt at snakke med nye mennesker.

Med 24 oplæg at vælge i mellem, var der noget fra alle dele af Online Marketing paletten. Og jeg nåede da også at skifte spor to gange undervejs. Men med fire fremragende oplæg i sigte, besluttede jeg mig for at jeg for en gang skyld skulle tage alle de noter jeg overhovedet kunne, og det er jo dejligt nemt på et sted som ITU med god plads til den bærbare. De noter har jeg tænkt mig at dele med jer.

De fire oplæg jeg var til var:

  • ”AdWords for nørder” med Frank Hellerup Madsen
  • ”Do and dont og myter i  SEO – visk tavlen ren” – med Thomas Rosenstand
  • ”20 tips til effekt linkbuilding” – med Mikkel deMib
  • ”20 tips til din webtekst baseret på erfaring fra 300 A/B tests” – med Michael Aagaard

Jeg tager dem i kronologisk rækkefølge og giver dem hvert et indlæg her på bloggen. Derfor starter vi ud med ”AdWords for nørder”.

AdWords for nørder med Frank Hellerup Madsen

Alle noter er taget under Franks oplæg, derfor kan de være ufuldstændige. Skulle du finde deciderede fejl, må du meget gerne gøre opmærksom på dette. HUKS: Dette er kun noter, ikke nødvendigvis den fulde sandhed, men erfaringer Frank har gjort sig gennem hans mange års arbejder med AdWords.

Annoncer

Brug undersidelinks på en anderledes måde

I stedet for at bruge undersidelinks til, ja, undersider, kan man med fordel bruge dem til de bedste ”selling points”. Da ingen alligevel klikker på dem, vil det være en fordel at udnytte dem til at fortælle mere om dine produkter og få dem gerne til at linke til noget generisk. Undersidelinks kan også laves på annoncegruppe-niveau i stedet for kampagneniveau. Det kunne være en overvejelse værd.

Google Plus

Du kan koble din AdWords konto sammen med Google Plus. Fordelene ved at gøre det tæller bl.a. man at man får lov til at fylde mere , fordi der på dine annoncer kommer tekst a la ”Miinto.dk har xxx tilhængere på Google+”. Overvej dog lige hvor mange followers du har, da det ikke vil være et godt signal, hvis du har få followers.

Varemærker

Som det er nu, så tjekker Google ikke for brug af varemærker i annonce-url’en. De får det nok lukket på et tidspunkt, men indtil da kan man jo bruge det som man vil.

Displaynetværket

Når du annoncerer på displaynetværket, er det en god ting at bruge interessekategorier til at målrette din annonce efter folks interesser. Så rammer du brugeren mere målrettet.

Negative ord

Overvej om der er ord du ikke vil have vist din annonce sammen med. Det kan være ord der er bare er negativt ladede generelt, men specielt ord som indenfor din branche er negative. Det kunne være ”flystyrt” hvis du sælger flyrejser, ”ulykke” hvis du sælger rejser til ekstrem sport eller ”katastrofa”, ”ulykke”, ”kom til skade”, ”svindel”, ”røveri” m.fl.

Hvor skal din annonce ikke vises?

Der kan være steder hvor du ikke ønsker at få vist dine annoncer. Det kunne f.eks. være adsensemobileapps.com eller steder hvor du kan se din konvertering er så lav, at det er spild af tid at annoncere der.

Hvor vil du gerne have vist din annonce?

Overraskende for mange måske, så konverterer annoncer vist på Gmail ret godt. Derudover er det en god idé at blive vist på dit brand så du f.eks. dukker op på Trustpilot eller når medier nævner dit navn men ikke linker til dig. Og så kan annoncer vist på Google Maps fungere godt, men det skal være på søgepartnere og ikke på displaynetværket.

Remarketing

Med remarketing har du muligheden for at ramme din besøgende og dine kunder igen og igen. Et godt tip et at bruge ”Minder om Forespørgsel” under dine Remarketinglister.

Lav flere annoncer, som hver især spiller på de forskellige benefits du kan tilbyde. Brug remarketing når du har noget specielt at tilbyde, f.eks. nye varer eller rigtig god tilbud. Specielt hvis du sælger produkter hvor der hurtigt købes igen og igen indenfor en overskuelig tid).

Begivenheder kan også være en glimrende mulighed for at arbejder med remarketing. Igen afhænger det er de produkter du sælger, men dage som Mors dag, Fars dag, fødselsdage m.fl. er oplagte anledninger til at give den gas. Så er det altid en god idé at opdele dine annoncer så fint som det er muligt. Jo mere målrettet budskab jo bedre.

Er dit site lille, eller i hvert fald mindre besøg, kan det være en idé at bruge dine egne computere til at få aktiveret dine kampagner. Og laver du bannerannoncer, er det en god idé at lede dem over til bestemt landingpage og så lave annoncer til dem.

Modified Broad Match

Modified Broad Match er en mulighed for både at få glæderne ved matche bredt og få mulighederne fra ”phrase match”. Tjek de søgeord som Google mener I rammer med den opsætning I har valgt.

Når I bruger eksakte søgninger og søgeordsætninger, er ”Medtag flertalsformer, stavefejl og andre relevante varianter” en ok mulighed. Med mindre du har en konto der er meget snæver og har mange exact match annoncer og du ved at dine annoncer konverterer dårligere på flertalsformer osv.

AdWords scripts

AdWords scripts kan bruges til rigtig mange ting. På https://www.freeadwordsscripts.com findes der mange eksempler. Du kan f.eks. tjekke for broken links, gemme quality score dagligt eller justere budgetpriser ud fra regler du angiver hvilket kan være godt hvis du har søgeord der performer godt man har lave placeringer.

Konverteringer -> Søgetragt

Under Søgetragt kan du undersøge konverteringstiden. Det kan du f.eks. bruge til at finde ud af om du skal justere dine budgetter/priser alt efter hvornår  annoncerne konverterer. OG du kan finde ud af hvor stort dit potentiale for remarketing er – typisk mindre potentiale for remarketing hvis du har en hurtig konverteringstid.

Segmenter

Under Netværk med søgepartnere kan du se om der er grund til panik hvis søgepartnerne har meget lav klikrate. Med Tidspunkt kan du se hvornår på dagen dine annoncer konverterer, hvilket du kan bruge til at justere dine klikpriser efter hvis nu dine annoncer f.eks. konverterer langt bedre om formiddagen end om eftermiddagen.

Annoncer på mobile enheder

Det er ikke længere muligt at lave rene mobilkampagner. Du kan dog justere med dine klilkpriser alt efter hvordan dine placeringer ser ud på mobil.

Frank havde jo naturligvis nogle slides på dagen og dem har han delt på SlideShare