Skip to main content

Kender du udtrykket ”Fejl 404”? Eller måske ”En fejlside”? Eller måske endda ”En 404 side”?

Når en besøgende forsøger at tilgå en side på din hjemmeside, der rent faktisk ikke eksisterer, gør serveren det, at den svarer med en ”Fejl 404”! En form for fejlkode der fortæller, at det brugeren har forsøgt at finde, ikke eksisterer på hjemmesiden.

Det kan ske, hvis du sletter en side, et blogindlæg eller noget andet, som andre har linket til fra deres hjemmeside. Eller ved en simpel tastefejl fra brugerens side. Eller noget helt tredje.

Heldigvis er WordPress sådan indrettet, at når det sker, så får brugeren ikke en kedelig hvid side, med en uforståelig fejlbesked., som i eksemplet herunder.

I stedet vises en side i dit design og med en lidt mere forståelig, om end typisk ret generisk besked a la ”Siden du prøver at finde, eksisterer ikke” eller lignende.

Men det kan gøres endnu bedre. Du bør forsøge at hjælpe brugeren mest muligt, så hun rent faktisk finder det hun ledte efter, eller noget der minder meget om og stadig kan hjælpe hende.

Så du får her 3 tricks til at optimere din 404 side.

Fang det når det sker

Du kan rent faktisk finde ud af, hvornår dine besøgende ser en 404 side og derefter tage action på det.

Redirection er et plugin, der kan se hvornår nogle får vist din 404 side.

Når du har installeret pluginnet, skal du klikke på Værktøjer i adminmenuen til venstre. Herefter klikker du på Redirect hvorefter du kan vælge 404.

Sæt redirects op

Redirects er på dansk ”viderestilling” eller ”videresendelse”.

Når du sætter en redirect op, fortæller du webserveren om, at videresende en bruger fra én url, til en anden. Et eksempel kunne være, at jeg bad serveren om at sende brugere der besøger http://wpakademiet.dk/a videre til http://wpakademiet.dk/b fordi jeg har slettet hvad der var på det første link, og mener det andet link nu er det mest relevante eller er en direkte erstatning måske.

Når Redirect pluginnet fanger, at nogle har ramt din 404 side, kan du i kolonnen ”Kilde URL” se hvilken url de forsøgte at se noget indhold på. Ud fra den kan du vurdere, om du brugeren har lavet en stavefejl du hun tastede adressen ind, eller hvad der kan være årsag til det.

Vurderer du, at du har noget indhold der kunne være relevant at videresende brugeren til, kan du føre musen op rækken i tabellen og klikke på ”Add redirect”. Her vælger du Match: Kun URL, Action: Redirect til URL og i feltet Target URL, indtaster du så linket på den side, indlæg eller andet du vil sende brugeren videre til. Klik så ”Tilføj redirect”.

Herefter vil du kunne klikke på linket i kolonnen ”Kilde URL” og se, at du bliver sendt videre til det nye link.

Gør noget ved din 404 side

Du kan ikke altid finde noget andet indhold, du kan videresende dine besøgende til. I de tilfælde, gælder det om at din 404 side hjælper den besøgende alligevel.

Ved hjælp af pluginnet 404 Page by SeedProd. Med det kan du tilpasse din 404 side, så det hjælper den strandede besøgende lidt på vej.

Nogle af de ting der kan være en god idé at smide på din 404 side kan være:

  • En liste med dine mest populære indlæg på din blog, eller produkter i din shop.
  • En søgeboks, der er tydelig og ikke gemt væk.
  • Tilbyd dem at de kan tilmelde sig dit nyhedsbrev.
  • Forær dem noget af værdi.
  • Indrøm det er din fejl. Skyd aldrig skylden på den besøgende.
  • Kontaktformular så de kan komme i direkte kontakt med dig.
  • Måske et link til dit sitemap, hvis du har sådan et.