Skip to main content

Når vi som udviklere kaster os over et projekt, er det letteste at have fokus på alle de tekniske muligheder der ligger og gemmer sig i projektet. Og det er da også fedest når projektet er teknisk udfordrende og man skal tænke i nye baner.

Nu er det bare ikke alle projekter hvor teknisk idealisme er det væsentligste. Let’s face it, langt de fleste projekter handler om noget meget mere pragmatisk: Maksimere salg enten direkte på nettet eller inddirekte via en online kampagne. Og når det er tilfældet er SEO et af de væsentligste, nogle vil sige DET væsentligste, fokus område. Uanset hvad, er der ingen vej uden om SEO.

Derfor har jeg samlet nogle af Danmarks skarpeste SEO-hjerner i et forsøg på at undgå nogle af de faldgruber man som udvikler hurtigt kan ende ud i, hvis ikke man tænker sig om og har styr på sin SEO.

Hver SEO-hjerne har givet deres bud på fem ting som man som udvikler skal huske at have styr på inden man begynde på projektet, som var én stor SEO-hjerne der var samlet for at overtage SEO-verdenen. God fornøjelse.

Jimi Hove

Jimi Hove arbejder med online markedsføring. Kernekompetencen er branding af firmaer så de bedre kan opnå online synlighed. I kan møde hans firma her: JimiHove.dk. Du kan følge Jimi på både Google+ og Twitter.

  1. Som de fleste webudviklere forhåbentligt ved, så er seo-styrken på din hjemmeside baseret på hvor stærk indgående værdi der kommer fra links som peger mod din side. Seo er meget end links der peger mod din side, men linkværdi er stadig den afgørende faktor indenfor seo. Hold en stram sidearkitektur, hvor den linkværdi der er på siden ikke udvandes på for mange irrelevante undersider, og hvor linkværdien styres hen imod de vigtigste sider på sitet, altså de undersider man gerne vil have til at ligge højt i Google.
  2. Lad nu være med at lave forsiden med et par enkelte store billeder og meget lidt tekst. Denne fejl ser jeg alt for tit. Forsiden er oftest den med mest indgående linkstyrke ( som nævnt i punkt 1 ). Udnyt dette til at viderefordele denne styrke til de undersider du bruger som landingpages, og få flettet nogle keywords og longtailsøgninger ind på teksten af forsiden, samtidig med at den selvfølgelig skal være præsentabel og konvertere bedst muligt.
  3. Trafik kommer før konvertering. Trafik kommer før alt.
    Hav dine seo- bestræbelser med fra start i dit projekt. Hvis du først senere skal til at rette op på en hel masse, skal der først rettes fejl og dernæst skal det gøres forfra igen. Det er en kunst at få seo og konvertering til at gå hånd i hånd, men hvis der er ingen besøgende er, er der ikke nogen forretning at konvertere på. Hellere end lidt grim side med masser af besøgende, end en pæn side med store flotte billeder, men næsten ingen besøgende. Der findes masser af halvgrimme sider derude, som tjener uendeligt langt mere end de pæne. Pæne sider er pæne, og så ikke mere.
  4. Lad nu være med at kopiere de andre.
    Google opdager det hvis du kopierer andres tekst, og dem du kopierer opdager det måske også en dag. Ikke desto mindre bliver du straffet af Google for det. Jeg har ikke så meget mere at sige til det. Det er logisk, men alligevel ser jeg det alt for tit.
  5. Seo er marketing som udgangspunkt.
    Nu skulle den artikel handle om seo til webudviklere, og for mig er det lidt som at lære en automekaniker at sælge biler. Det kan selvfølgelig godt læres, men sælgere er bedst til at sælge og mekanikere bedst til det mekaniske. Seo handler om synlighed, om at komme ud over rampen og få noget online opmærksomhed. Hvis du får det, ser Google dig som vigtig og du ryger længere op på deres hitliste.
    De bedste links får du ved at bruge traditionelle marketingsmetoder så som : positionering og branding af virksomhed og hjemmeside, forståelse af det segment man arbejder i og der igennem en skarp kommunikation med brugerne.Jeg kender mange udviklere som er knap så erfarne og trygge ved at sælge, og ved den kommunikation der kræves ved salg. De kommer sjældent så langt som deres tekniske kunnen kunne berettige til, hvis altså seo kun handlede om det tekniske aspekt.Den jeg betragter som den bedste i DK til at skabe online synlighed er Martin Thorborg, og derfor er han i min lille lukkede verden, den bedste i DK til SEO. Se på Google hvor godt Amino ligger, og hvor godt hans videoer og artikler med ham ligger, det er seo. Det tekniske får han andre til udføre, men det vigtigste har han fat i.Mit stille gæt er at flere og flere webudviklere må revurdere om de har noget at gøre indenfor faget seo og online markedsføring, når flere og flere markedsføringsfolk kommer ind i branchen.Andre som jeg kender i DK som har forstået markedsføringsdelen indenfor seo er : Thomas Rosenstand, Anders Saugstrup, Mikkel Demib og Casper Schneidereit. Har jeg glemt nogen så undskylder jeg gerne.Jeg håber i webudviklere kan bruge det til noget, og at i tager min dystre udsigter indenfor seo indenfor jeres felt FOR tungt. Der er stadig brug for jer til det tekniske indenfor seo, men først og fremmest handler det om markedsføring, og det er vigtigt at få på plads synes jeg. Sammen arbejder vi bedst, fokuserer på kernekompetencer og alligevel forstår vigtigheden af de andres kompetencer.

Henrik Bondtofte

Henrik blogger om SEO på henrik-bondtofte.dk og driver Bondtofte ApS. Følg Henrik på Google+ og Twitter.

  1. Sørg for at online testmiljøjer ikke er tilgængelige for Googlebot og andre søgemaskinebotter. Dette er en kæmpe fejl som jeg ofte støder på. I ødelægger det for jeres kunder i den grad, ved atskabe en masse duplicate content. Derudover vil søgemaskinerne også opfangejeres testmiljø som værende det første website til at præsentere indholdet,hvorfor problematikkerne kan blive endnu større end ved anden duplicate content. Brug Noindex eller disallow igennem robots.txt til formålet.
  2. Hvis du allerede har smidt din kundes side op på den primære URL og hvis du har været så fornuftig at afgrænse indholdet forsøgemaskinerne, så husk at fjerne afgrænsningen når websitet går live. Jeg har set talrige eksempler på folk der ikke kunne forstå, hvorfor man ikke kunnefinde deres nye website i Google, udelukkende forskyldt af den glemsomme webudvikler der har glemt at fjerne afgrænsningen igen.
  3. Lad være med at benytte for meget Java og undgåfor guds skyld frames! Du bør også undgå billeder som del af navigation, daGoogle ikke kan afkode disse ordentligt. Det påvirker Googles forståelse for indholdet på websitet. Derudover er det også en rigtig dårlig idé at bruge Flash til selve websitet, udover til enkeltstående elementer. Byg aldrig nogensinde et helt website, udelukkende ved brug af Flash, det vil ikke stå en jordisk chance for at blive fundet i søgemaskinerne.
  4. Undgå parametre i dine URLs, lav dem søgemaskinevenlige (SEF Urls), dette gør det nemmere for søgemaskiner at forstå hvad din URL omhandler og ligeså sikre en højere CTR da det bekræfter overfor brugeren, der ser URL i søgeresultaterne, at han er på den rette vej.
  5. Pas på med at benytte print- og pdf-funktion påwebsitet, hvis du benytter dem, så sørg for at finde frem til de parametre der bliver påsat URL og Noindex dem.

Kim Tetzlaff

Kim Tetzlaff fra KTJ-Media.dk, har udviklet hjemmesider siden 1995 og yderligere haft SEO som fokus gennem mere end 10 år. Hvilket gør Kim til noget af en teknisk SEO ekspert. Du kan følge Kim på både Google+ og Twitter.

Mine 5 tips tager udgangspunkt i før siden kommer online, for det er nemlig der de fleste fejl sker når vi snakker online synlighed. At udvikle webløsninger er en ting, men at udvikle søgemaskinevenlige webløsninger er en helt anden snak. Viden om SEO er et must når man udvikler webløsninger, så brug tid på at lære det at kende, eller allier dig med en som har forstand på det tekniske SEO.

  1. Tænk før du udvikler
    Tænker du ikke før du udvikler, ender du med at udvikle hjemmesider og funktioner som på den ene side, ikke gør brug af alle de elementer der er ved SEO og samtidig heller ikke giver administrator de værktøjer der skal til for at kunne optimere hjemmesiden optimalt. Og på den anden side risikerer du også at skade din kunde, fx i form af dobbelt indhold, langsom hjemmeside, manglende SEO muligheder mm. Så tænk altid sådan at en funktion ikke bare er en funktion, som jeg plejer at sige: 

Et billedgalleri er ikke bare et billedgalleri, det er så meget mere end det. Det er et yderligere salgsvindue, som bare skal udnyttes til fulde.
  2. Brug kun robots.txt i nødstilfælde
    Alt for mange bruger robots.txt forkert, og spænder ligefrem ben for sig selv, og for sitet. Det kan fx være at sitet har dobbelt indhold, men man ikke har den fornødne viden til at implementere canonical tag på siden, og derfor bruger robots.txt til at skærme de sider af for crawling. Men der findes så mange bedre alternativer, som fx robots metatag, canonical Link tag , X-Robots-Tag som er nærmest lige så nemt at bruge som robots.txt, og virker langt bedre.
  3. Gør brug af Catch All løsning
    Catch All gør at du med sikkerhed fjerner alt dobbelt indhold, og samtidig fanger eventuel linkjuice som ville have røget til en 404 side. Og yderligere kan du gøre en del for brugervenligheden at lede den besøgende til en relevant side frem for en 404 side.Hurtigt fortalt er en Catch All løsning det at tage brug af de muligheder der er for at fortælle hvordan en given hjemmeside hænger sammen, og bruge dem på de rette tidspunkter og rette måder, det er forskelligt fra site til site, men er typisk en god combi af 301 Redirects, Canonical, prev/next og noindex.
  4. Tænk over hastighed og performance fra start
    Når du tester hjemmesiden, og når du bygger hjemmesiden, så tænk lidt dybere end at det bare er dig der tester på testsitet, og at hjemmesiden du er ved at lave, rent faktisk kunne gå hen og blive en succes, hvilket også betyder flere besøgende. Det koster typisk kunden meget mere både i salg, men også det at få gjort noget ved performance og hastighed når sitet er i luften, end det ville gøre hvis du allerede havde taget hensyn til det fra start.
  5. Glem ikke Google Analytics & Google Webmaster Tools
    Ja det lyder underligt, men jeg ser det tit at der ikke er statistik tilknyttet hjemmesiden. Tilknyt altid en statistik til hjemmesiden, uanset om det er en lukket hjemmeside hvor man skal logge ind, eller om det bare er en normal hjemmeside. Man kan ikke leve uden de data der bliver indsamlet, og det gør unægtelig arbejdet med siden nemmere, hvad enten vi snakker SEO, konvertering eller brugervenlighed.

Rasmus Himmelstrup

Rasmus er SEO Director hos Omnicom Media Group. Rasmus har en forkærlighed for Search synergier, Social Search og Local Search og han blogger privat på SeoAnalyst.dk. Du kan følge Rasmus på både Google+ og Twitter.

  1. Hvis du redesigner, omdøber eller noget tilsvarende så husk at 301 redirecte ALLE gamle urls fra det gamle website til det nye. Og opsæt en plan for redirects inden det nye site går i luften! Ikke dagen før eller dagen efter – men gerne nogle uger i forvejen. Det går desværre altid galt.
  2. Kend forskellen på 301 og 302 redirect.
  3. Kend forskel på noindex og canonical.
  4. Kend forskel på www. vs. non-www
  5. Javascript redirects og meta redirects har ingen steder hjemme.
  6. Iframes er sjældent godt.
  7. Flash er sjældent godt.
  8. Forstå paginering og hvordan du undgår duplikeret indhold ved brug af mange enslydende sider.
  9. Forstå responsive design – mobile og tablet sites er efterhånden standard.
  10. Forstå hreflang tagget ved udvikling af sites med flere sprog.
  11. Læg testdomæner eller udviklingssites bag login. Det er meget muligt, at det kun et dit webbureau, der kender navnet på URL’en, men på et eller andet tidspunkt bliver sitet indekseret. Det går desværre også altid galt.
  12. Du har IKKE et fuldt SEO optimeret CMS. Der eksisterer desværre ikke noget CMS, der er fuldt ud optimeret til søgemaskinerne. Der er mange der prøver, og enkelte der gør det godt, men 9 ud af 10 har stadig alt for mange udfordringer. Fortæl kunden det, som det er: “Vi bruger dette CMS fordi det er det, vi kender bedst og har arbejdet mest med. Det skal optimeres for at opnå fornøden effekt i søgemaskinerne, men vi gør hvad vi kan for at holde det optimeret”. Det går galt når du fortæller kunden, at deres CMS er SEO venligt. Det passer ikke.
  13. Husk de basale SEO ting. De har ikke ændret sig synderligt inden for de senest år og kan ikke komme som nogen overraskelse for nogle, der dagligt beskæftiger sig med webudvikling.

Thomas Rosenstand

Thomas Rosenstand er SEO specialist, forfatter til flere bøger om søgemaskineoptimering på dansk og engelsk og en anerkendt foredragsholder. Thomas bor i Florida, hvor fra han betjener danske og amerikanske virksomheder med online markedsføring i almindelighed og søgemaskineoptimering i særdeleshed. Han er medindehaver af firmaet Concept Interest ApS, der er et af de under 2% danske selskaber med verdens højeste kreditrating: AAA fra Dun & Bradstreet. Firmaet fyldte 14 år den 1. oktober 2012. Du kan følge Thomas på både Google+ og Twitter.

  1. Husk at blokere for indeksering af udviklingsdomæner ved at indsætte “noindex” på samtlige sider på udviklingsdomænet – og husk at fjerne dem igen, når sitet går i luften.
  2. Sørg for , at webserveren er korrekt opsat, så sitet er enten med eller uden “www” – og at den version, der ikke er aktiv, viderestilles til den, der er. Se forklaringen her: https://www.youtube.com/watch?v=58TWLUKpOdI
  3. Lad som udgangspunkt være med at opbygge sites, der indeholder en fast tekst af større omfang på flere sider – for eksempel i en footer. Det er såkaldt boiler plate indhold, og det er noget skidt.
  4. Lad sorteringsfunktioner som for eksempel sortering efter pris, størrelse, farve etc. ske client side og IKKE server side. Derved undgås duplicate content. Er dette ikke muligt: Få implementeret Canonical URL tags, der begrænser skaden ved server side sortering.
  5. Bloker interne søgeresultater for indeksering. Bedst ved at indsætte “noindex/follow” på alle søgeresultatsider – og er det ikke muligt: Gør det via robots.txt

Thomas Frost

Thomas Frost årgang 1978. Til dagligt bor jeg i Indonesien hvorfra jeg driver SEO-mand.dk, hvor jeg arbejder med søgemaskineoptimering primært for danske kunder. Desuden er jeg medejer af WebCoders.dk hvor vi laver alt lige fra simple WordPress sider, til større WordPress multisites, programmerer plugins fra bunden, laver themes og laver diverse custom post types. Du kan følge Thomas på Google+.

  1. Sæt password på dine udviklingssider, så Google ikke kan se siden overhovedet. Dette gøres i bedst i htaccess (i hvert fald til PHP/WordPress som jeg normalt bruger), hvis serveren bruger cPanel kan det gøres i kontrolpanelet.
  2. Husk at redirecte www til non-www eller omvendt.
  3. Husk at 301 redirecte gamle URL´er til de nye, hvis du skifter URL-struktur. Dette skal gøres når man lægger den nye side online og ikke 2 måneder efter, når man er i gang.
  4. Gør noget ud af at udfylde side-titel og meta description. Det er ikke sjældent jeg støder på en side hvor sidetitlen på alle sider starter med “[Firmanavn] – [slogan på 3 ord]|[sidetitel]” og der ikke er lavet meta descriptions. Der findes flere gode blogindlæg omkring hvordan man optimerer sidetitel og meta description, læs disse og brug tid på at skrive gode sidetitler og meta descriptions til alle sider.
  5. Mere er ikke nødvendigvis bedre. Lad være med at keyword-stuffe sidetitler og indhold på siden.